• mariskasteerneman

5 Tips om Fit de feestdagen door te komen

Hoe kun je lekker genieten van de feestdagen en toch 'in shape' blijven? Ik geef je 5 tips.

December. De tijd van gezellig samenzijn met vrienden en familie, sfeervolle lampjes en de hele maand lekker eten. Van de verleidelijke chocoladeletters met Sinterklaas tot aan uitgebreide diners, grote stukken vlees en oliebollen tijdens de jaarwisseling. Het is natuurlijk heerlijk, al dat eten. Als je graag of je gezondheid let brengt deze maand wel wat uitdagingen met zich mee.

Hoe zorg je er nou voor dat je lekker kunt genieten van de feestdagen en toch een beetje ‘in shape’ blijft? Hieronder deel ik 5 praktische tips die jou daarbij gaan helpen.


1. Blijf in beweging

De meeste sportclubs zijn tijdens de feestdagen gesloten. Hoewel de fanatieke sporter er misschien wel op uit gaat is het voor veel van ons toch wel erg verleidelijk gewoon op de bank te blijven. Buiten is het koud, nat en guur en het is snel donker dus dat is ook niet echt uitnodigend voor een rondje hardlopen of een stevige wandeling, toch? Mijn tip is echter: Blijf in beweging, ga er wél op uit. Maak bijvoorbeeld op kerstdag een wandeling met de visite, wandel (of ren) ’s avonds een klein ommetje en pak de fiets voor korte afstanden.

Je zult merken dat je jezelf stukken beter voelt als je even buiten bent geweest of gesport hebt. En ondertussen verbrand je mooi al die overtollige calorieën van het kerstdiner.


2. Neem kleinere porties

Ken jij dat ook? Zo’n feestmaal bestaand uit 4 of meer gangen, de hele tafel staat overvol met allerlei lekkers en als je eigenlijk al overvol zit komt er nog een toetje of kaasplankje. Ik eet dan vaak véél te veel, omdat ik van alles wil proeven en als het lekker is graag nog een keer opschep. Met als gevolg dat ik na het diner bijna ontplof en zó vol zit dat ik misselijk ben. Dit is voor veel mensen ook een reden dat ze tijdens de feestdagen wat kilootjes aankomen. Hoe kun je dit voorkomen? Vraag om halve porties te serveren. Zo kun je alles proeven zonder over vol te zitten en zal je jezelf minder snel overeten.


3. Geniet, en snoep met mate

Pepernoten, chocoladeletters, kerstkransjes, oliebollen en ander lekkers. De verleidingen om te snoepen zijn overal, de hele maand door. Gun jezelf zeker om hier lekker van te genieten, maar doe het wel met mate. Welke tips hierbij kunnen helpen?

  • Spreek met jezelf van tevoren af hoeveel je dagelijks wilt snoepen. Je zult merken dat het makkelijker is die chocolade weg te leggen als je hebt afgesproken bijv. maar 1 stukje te nemen;

  • Snoep alleen op feestdagen en bijvoorbeeld in het weekend. Laat het snoepgoed doordeweeks links liggen;

  • Vind je het echt lastig de verleidingen te weerstaan? Haal het dan niet in huis. Zorg dat je alleen met een volle maag naar de winkel gaat. Dan zul je alle verleidingen veel makkelijker kunnen laten liggen.


4. Wees matig met alcohol

In de decembermaand wordt vaak veel alcohol gedronken. Is natuurlijk heerlijk zo’n glaasje bij het eten, alleen die drankjes bevatten behoorlijk wat calorieën. Wist je daarnaast dat door het drinken van alcohol je bloedsuiker daalt? Als gevolg hiervan wil je lichaam de suikers gaan aanvullen en krijg je trek in eten. Zo krijgen we nog meer calorieën binnen. Mijn tip? Beperk ook het drinken van alcohol puur tot de feestdagen zelf en eventueel in het weekend. Of drink bijvoorbeeld kleinere hoeveelheden. Op veel plekken schenken ze een BOB -arrangement. Zo kun je wel alle bijpassende dranken proeven. Ook kun je met jezelf afspreken maar een paar glazen te drinken (1 of 2 is het beste). Scheelt toch ook weer ;-)


5. Kook een gezond kerstdiner

Een kerstdiner hoeft helemaal niet ongezond te zijn. Als je werkt met de juiste ingrediënten zet je met gemak een heerlijk, vers en gezond diner op tafel. Bereid jij zelf een kerstdiner voor? Of misschien één gang? Het internet staat boordevol met lekkere recepten voor een gezond, koolhydraatarm of vegetarisch kerstdiner. Mijn tips? Gebruik lekker veel verse groenten, kruiden en specerijen. Vervang gerechten met aardappelen, pasta of rijst eens voor peulvruchten, serveer een kleiner stukje vlees of doe eens helemaal vegetarisch (ook beter voor het milieu!). Een leuk alternatief kan ook zijn om gezonde tapas hapjes te maken. Ook zijn er veel lekkere recepten te vinden voor een nagerecht zonder suiker. Eet smakelijk!

Heb jij zelf nog goede tips om fit de feestdagen door te komen? Laat het me weten door een comment achter te laten. Ik ben erg benieuwd ;-)


Fijne decembermaand allemaal!

Groetjes Mariska


Wil je op de hoogte blijven van al mijn nieuwe blogs? Meld je dan aan via de button in de hoek rechtsboven aan deze pagina.


© 2018 by MoveTogether

Tel: 0647152288

Email: info@move-together.nl

Contact

MoveTogether To Get There

KVK nummer: 69750653

BTW ID: NL002235677B78

Vestiging: Eersel