• mariskasteerneman

Wat je zegt ben Jezelf

Hoe creëer ik een liefdevolle relatie met mezelf?

Mindfulness is het trainen van aandachtigheid. Leven in, en genieten van het moment.

Onderdeel van Mindfulness is ook Mindful (bewust, bedachtzaam) omgaan met jezelf. Dit betekent stilstaan bij hoe jij je voelt, wat jij op dit moment nodig hebt en dit ook geven aan jezelf. Ook betekent dit het voeren van een liefdevolle interne dialoog met jezelf.

Is het vooral jouw interne criticus die aan het woord is? Sta jij jezelf toe om te genieten? Om te zijn wie je werkelijk bent? Je kunt met Mindfulness leren om een zachte, liefdevolle houding te ontwikkelen naar jezelf.


Dit begint bij oordeelloos observeren van je eigen gedachtes en gevoelens. Wat zeg ik de hele dag tegen mezelf? Hoe voel ik me daardoor? Welke “beliefs”, overtuigingen heb ik over mezelf die me in de weg staan te bereiken wat ik wil? Wat kan ik anders tegen mezelf zeggen, zodat ik een positieve invloed uitoefen op hoe ik me voel?


“Whatever you Believe becomes Your Reality”

In het begin kan het zijn dat je weerstand ervaart als je een liefdevolle, zachte en positieve dialoog voert met jezelf. Je hebt immers nog de overtuiging dat die liefdevolle gedachte niet klopt. Echter, een overtuiging is niets anders dan een gedachte die je heel vaak hebt geoefend. Als je dus een liefdevolle gedachte maar vaak genoeg blijft herhalen wordt dit jouw nieuwe werkelijkheid. Stel je eens voor hoe anders dit zou zijn? Hoe anders voelt dat?

Door te oefenen met een liefdevolle en milde houding naar jezelf zul je merken dat je steeds gelukkiger wordt. Negatieve gevoelens zullen altijd blijven bestaan maar door ook deze te omarmen en niet weg te duwen ervaar je steeds meer vrede met jezelf.


“Practice Love until you Remember you Are Love”

Een goede oefening om mee te starten is stilstaan bij de dingen in je leven waar je dankbaar voor bent, of dankbaar voor kunt zijn, waar je trots op bent en wat je waardeert aan jezelf.


Oefenen van dankbaarheid en complimenten

  • Ga ontspannen staan of zitten, rechtop, met je voeten stevig op de grond.

  • Sluit dan je ogen.

  • Breng je aandacht naar je ademhaling, adem een paar keer rustig in en uit.

  • Neem een minuutje de tijd om stil te staan bij de dingen waar je dankbaar voor bent. Bijvoorbeeld de zon die schijnt, je huis om in te wonen, dingen die je hebt bereikt of die op je pad zijn gekomen, de mensen in je leven, lessen die je hebt geleerd etc.

  • Houd je aandacht bij deze gedachtes; Voel de dankbaarheid, de glimlach op je gezicht, de vreugde..

  • Neem dan nog een minuutje om stil te staan bij wat je waardeert aan jezelf. Waar ben je trots op? Wat vind je mooi aan jezelf? Wat zijn mooie kwaliteiten die je bezit?

  • Als er negatieve gedachtes opkomen, heb daar geen oordeel over en breng je aandacht even terug naar je adem, je lichaam, geluiden om je heen.. Ga daarna weer verder met complimenten aan jezelf.

Voel wat het met je doet om deze complimenten aan jezelf te geven. Welke gedachtes heb je? Hoe ervaar jij jezelf nu? En onthoudt: Als je weerstand ervaart is dat oké, kijk er dan zonder oordeel naar. Ga dan verder.


En onthoudt: Oefening is de sleutel tot succes. Als je de oefening van zelfwaardering en dankbaarheid inbouwt als dagelijks ritueel zul merken dat er mooie dingen gaan gebeuren!


Veel Geluk!!



Ps: Blijf je aanlopen tegen bepaalde gedachtes of overtuigingen over jezelf? Heb je het gevoel dat je stilstaat, of hiermee niet verder komt? Met het coachingstraject Vitaliteit en Innerlijke Kracht gaan we hiermee samen aan de slag. Neem contact op voor de mogelijkheden.

© 2018 by MoveTogether

Tel: 0647152288

Email: info@move-together.nl

Contact

MoveTogether To Get There

KVK nummer: 69750653

BTW ID: NL002235677B78

Vestiging: Eersel